Köszöntő
Örülök, hogy kezébe vette iskolánk pedagógiai programját. Valamilyen kapcsolatban áll iskolánkkal vagy szeretné megismerni tevékenységünket? Kíváncsi, hogy miért és hogyan készült ez a program?
Napjainkban az oktatás is a változások idejét éli. Sorra jelennek meg újabb és újabb törvények, rendeletek, amelyek egy másfajta kihívást jelentenek az oktató-nevelő munkát végző pedagógusok számára. Az intézmény pedagógiai programja a közoktatásról Szóló (többször módosított) 1993. évi LXXIX. törvény, a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 243/2003. (XII. 7.) Kormányrendelet, a kerettantervek kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 10/2003. (IV. 28.) OM rendelettel módosított 28/2000. (IX. 21.) OM rendelet, rendelkezései, a 11/1994. (VI. 8.) többször módosított MKM rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről 2002. évi IX. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény módosításáról 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról a 2003. évi LXI. törvény módosításai alapján.
Az iskola pedagógusai a mindennapi oktató-nevelő munka mellett - partnereink elvárásait szem előtt tartva - dolgozták át a programot.
A pedagógiai programból iskolai munkánk mely területeit ismerheti meg az olvasó?
· Az iskolában folyó nevelő-oktató munka pedagógiai alapelveit, céljait, feladatait, eszközeit, eljárásait
· A személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatokat
· A közösség fejlesztéssel kapcsolatos feladatokat
· A beilleszkedési magatartási nehézségekkel összefüggő pedagógiai tevékenységet
· A tehetség, képesség kibontakozását segítő tevékenységet
· A nem szakrendszerű oktatást az 5-6. évfolyamon
· A gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatokat
· A tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatását segítő programot
· A sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztését
· A szociális hátrányok enyhítését segítő tevékenységet
· A környezeti és egészségnevelési programot
· A pedagógiai program végrehajtásához szükséges nevelő-oktató munkát segítő eszközök és felszerelések jegyzékét
· A szülő a tanuló és a pedagógus együttműködésének formáit, továbbfejlesztésének lehetőségeit
· Az iskola egyes évfolyamain tanított tantárgyakat, a kötelező és választható tanórai foglalkozásokat és azok évi és heti óraszámait
· A beépített kulcskompetenciákat
· Az alkalmazandó tankönyvek, tanulmányi segédletek és taneszközök kiválasztásának elveit
· Az iskola magasabb évfolyamára lépés feltételeit
· Az iskolai beszámoltatás, az ismeretek számonkérésének követelményeit és formáit
· Az írásbeli beszámoltatások formáit, rendjét, korlátait, a tanulók tudásának értékelésében betöltött szerepét
· Az otthoni felkészüléshez előírt írásbeli és szóbeli feladatok meghatározásának elveit
· A szöveges minősítés módját 1-4. évfolyamon
· A tanulók fizikai állapotának méréséhez szükséges módszerek és a minden tanítási napra kötelezően beépített testnevelés feltételeit
· A tanulók magatartása, szorgalma értékelésének és minősítésének követelményeit és formáit
· A tantárgyak tanításának célját, feladatát, fejlesztési követelményeit, tartalmát, belépő tevékenységformáit és a továbbhaladás feltételeit tantárgyanként és évfolyamonként
Bízom abban, hogy programunk elolvasásával választ kap kérdéseire. Ha bármi kérdés, kétely merült fel önben, akkor szívesen látjuk személyesen is.
Farád, 2009. június 23.
Márczisné Varga Lívia
Igazgató
1. Az intézmény jogi státusza
Az iskola neve: Király Iván Körzeti Általános Iskola Farád
e-mail cím: altiskfarad@freemail.hu
OM azonosító: 030579
Fenntartó:
Az alapító okirat kelte:
Alaptevékenysége:
Működési területe: Farád község közigazgatási területe
Az intézmény pontos címe: 9321 Farád Győri u. 27.
Gazdálkodása:
Az oktatás délelőttös munkarendben történik.
Mottó: "A magyar nemzet jövőjét tisztán cultura-kérdésnek tartom, ennélfogva a nevelési ügyet, a közoktatási ügyet a nemzet legfontosabb ügyének tekintem." ( Eötvös József )
Iskolánk, 8 évfolyamos általános iskola, ahol alapfokú nevelés-oktatás folyik. Tanulóinkat érdeklődésüknek, képességeiknek és tehetségüknek megfelelően felkészítjük a középiskolai továbbtanulásra és a társadalomba való beilleszkedésre. Iskolánk felvállalja az SNI-s tanulók integrált oktatását.
Az iskola nevelő-oktató tevékenységét és annak eredményességét jelentősen befolyásolja az a társadalmi, gazdasági és kulturális környezet, amely biztosítja a tanítás-tanulás feltételeit, kereteit és megfogalmazza a vele szemben támasztott igényeket.
Régiónk (megyénk) az országos átlagnál jobb adottságokkal és kedvezőbb tradíciókkal rendelkezik. A kedvező földrajzi adottság, megyénk fekvése és a jó termelési feltételek számos területen előnyt jelentenek az itt élők számára.
Történetileg is úgy alakult, hogy a szomszédos Ausztriával és Németországgal, (a német nyelvterülettel) kereskedelmi kulturális, majd gazdasági és politikai kapcsolatok alakultak ki, rendszeressé vált az együttműködés. A határ átjárhatósága következtében megélénkült a turizmus és a külföldi munkavállalás. A nyelvtudás és egyes területeken a szaktudás is felértékelődött.
Községünk, Farád, egy kisváros közvetlen közelsége és a települést átszelő főútvonal miatt viszonylag kedvező helyzetű. Ez hatással van a lélekszámra, a foglalkoztatásra, az iskolaválasztásra.
Mivel a faluban a mezőgazdasági szövetkezeten kívül más nem működik, a keresőképes lakosság nagy része eljár dolgozni, elsősorban a közeli településekre, illetve Ausztriába..
Községünket zömmel szorgalmas, dolgos emberek lakják, az alacsony jövedelmek miatt gyakori a főmunkaidő letelte utáni kereset-kiegészítés.
A lakosság eléggé heterogén.
A felnőttek értékrendjében az anyagias szemlélet a meghatározó. A családi nevelés funkciója változóban van, a szülők a létbiztonságra törekedve kevesebbet tudnak foglalkozni gyermekeikkel. A családok döntő többségének jó a kapcsolata az iskolával. Ugyanakkor egy el nem hanyagolható részüknél hiányként jelentkezik a szükséges anyagi, szociális, és műveltségi háttér biztosítása. Ez fakad a munkanélküliség tényéből, és a nem megfelelő életvezetési szokásokból.
Intézményünk körzeti általános iskola, tanulóink egy része a környező településekről érkezik. Az osztályok létszáma változó. Jelenleg 8 évfolyamon 1-1 osztállyal működik. Választási lehetőséget biztosítunk német, illetve angol nyelv tanulására. A magasabb létszámú évfolyamokon magyar nyelv és irodalom, matematika tantárgyakból nívócsoportos oktatást szervezünk. Ez az oktatási forma iskolánk egyik erőssége, amely lehetővé teszi a differenciált foglalkoztatást. Ez az oktatási forma iskolánk erőssége, amely lehetővé teszi a differenciált foglalkozást. A gyengébb képességű tanulók több gyakorlással, lassabb tempóban, tudásuknak és képességüknek megfelelő feladatok segítségével sajátítják el a tananyagot. A követhető tempó, a feladatok hozzájuk mért nehézsége ösztönzően hat teljesítményükre. A jó képességű tanulóknak lehetőségük van órán a tananyag mélyebb megismerésére, kutatómunkára, gyűjtőmunkára. Lelkesedésük is jobban fenntartható, ha tudásuknak és képességüknek megfelelő feladatokkal birkózhatnak meg.
Személyi feltételek
Minden pedagógus rendelkezik a közoktatásról szóló törvényben előírt képesítési követelményekkel. Jól felkészült, tapasztalt szakemberek. Amennyiben tanulóinknak szüksége van rá, a pedagógiai szakszolgáltatásokat a Csornai Kistérségi Társuláson keresztül oldjuk meg.
Az intézmény gazdaságilag részben önálló. A fűtő, karbantartó feladata a fűtés mellett az intézményben a kisjavítások elvégzése és az iskolaudvar0 rendben tartása. Az épületek rendjéről, tisztaságáról takarítók gondoskodnak.
Oktatásunk, nevelésünk színterének olyannak kell lennie, hogy a tanulók, a pedagógusok és az iskola minden dolgozója számára alkalmas legyen tevékenysége gyakorlására.
Adottságaink ezen a területen vegyes képet mutatnak. Az intézmény 3 különálló épületben működik. Az I. számú épületben 8 tanterem, 1 szertár és az irodák helyezkednek el. Tágas, parkosított, rendezett udvar veszi körül az épületet. Közös udvarral csatlakozik a II. számú épület (technika és természettudományi tanterem, szertár) és a III. számú épület (tornaterem öltözőkkel). A fűtés gázkazános. Az épület teljes akadálymentesítése megtörtént, az állagmegóvás folyamatos.
Oktatási eszközeink folyamatos javításra, felújításra, pótlásra szorulnak. A jelenlegi állományt fokozatosan lehet és kell bővíteni mennyiségileg és minőségileg egyaránt, pályázati lehetőségek és egyéb források felhasználásával.
Melléklet tartalmazza a kötelező eszközök és felszerelések jegyzékét.
A szülők igénye alapján, a felügyeletre szoruló tanulók részére napközi, tanuló szobai foglalkozásokat szervezünk.
A nem kötelező tanórai foglalkozásokra adott óraszámokat igény szerint használjuk fel csoportbontásra, tehetséggondozásra és felzárkóztatásra. A fenntartó részéről biztosított heti 10 órát a következő módon kívánjuk felhasználni: idegen nyelv és számítástechnika.
Ebből az órakeretből biztosítjuk a tanulók mindennapos testedzését.
A tanulók és a pedagógusok az iskolai könyvtár szolgáltatásait, a kölcsönzési időben, naponta igénybe vehetik.
Hagyományos rendezvények, programok
A tanév kezdete előtt gólyatábort szervezünk a leendő első osztályosoknak.
Az új iskolaévet ünnepélyes tanévnyitóval kezdjük, amelyre az első osztályosok az óvó nénikkel és szüleikkel közösen érkeznek.
Az ősz folyamán iskolánk névadójára Király Iván Nap keretében emlékezünk (túrák, vetélkedők).
A "Szülőföldünk a Rábaköz" regionális honismereti vetélkedőt 1996/97. tanévtől minden évben megszervezzük.
Október 6-án az aradi vértanúkra emlékezünk.
Október 23-át a községgel együtt megemlékezéssel ünnepeljük.
Mikulás délutánon az osztályok önállóan összeállított műsort mutatnak be, klubdélután keretében szórakoznak. A 7. osztályosok mesejátékkal, ajándékkal köszöntik az elsősöket és a másodikasokat.
A karácsonyi műsort délelőtt az iskolásoknak, este a falvak lakóinak mutatják be tanulóink.
Az Szülői Munkaközösség és a helyi vállalkozók közreműködésével egész napos farsangi karnevált tartunk.
Március 15-ét a faluval közösen ünnepeljük az iskola előtti szobornál.
Az 1-4. osztályos tanulók önálló műsorral köszöntik az édesanyákat, nagymamákat anyák napján.
A tavaszi hónapokban a leendő első osztályosok ismerkednek meg az iskolai élettel.
A diáknapot változatos programok szervezésével tesszük emlékezetessé. Ezen a napon értékeljük a diákönkormányzat munkáját, választjuk újra diákvezetőjét.
A tanévet a 8. osztályosok ballagásával, illetve tanévzáró ünnepéllyel zárjuk.
A tanévzáró ünnepélyen adjuk át a kiemelkedő munkát végzett tanulóknak a könyvjutalmakat, okleveleket, a legkiválóbb tanulóknak az Iskolámért emlékérmet, illetve az önkormányzati elismerést.
Tanulóink részére színházlátogatást szervezünk l-8. osztályig.
Az egyes évfolyamok 1-3 napos tanulmányi kiránduláson vesznek részt, a szülők írásbeli hozzájárulásával és anyagi támogatásával.
A tanév folyamán igény szerint erdei iskolában, nyáron táborokban vehetnek részt tanulóink szintén a szülők írásbe